NIMROD

Bijgevoegd kunt u het artikel lezen dat in de De Jager verschenen is over ons bezoek bij de NIMROD.

Zie hieronder ook de tekst van het artikel (geschreven door: redactie vakmagazine De Jager)

VVD en SGP te gast op de Nimrod 2016

Maandagochtend 14 november verzamelden zich de 18 teams voor de Nimrod op Fort Vechten in Bunnik in alle vroegte. Wat volgde was een hondenwedstrijd van het hoogst denkbare niveau, met uiteindelijk een duidelijke winnaar: Noortje, de Labrador Retriever van Klaas van der Valk. De Jagersvereniging vroeg de aandacht van de media voor deze dag. De medewerkers van de Jagersvereniging en het grote vrijwilligersteam waren de hele dag in het nieuws. Van het eerste radio-interview om 5.15 uur tot het NOS-journaal van 20.00 uur. Roelof Hemmen, gastheer en spreekstalmeester van de Nimrod, ontving ook twee landelijke politici, Rudmer Heerema van de VVD en Elbert Dijkgraaf van de SGP.

Wet Natuurbescherming
Heerema en Dijkgraaf, beiden woordvoerder natuur in de Tweede Kamer namens hun partij, werden ontvangen op het fort. Tijdens de lunch wisselden zij van gedachten met Laurens Hoedemaker (directeur), Bob Canjels (voorzitter provincie Utrecht), Bjorn van der Veen (woordvoerder) en Reinier Enzerink (landelijk belangenbehartiger). Het gesprek ging vooral over de komende verkiezingen en het recent afgeronde traject van de wet Natuurbescherming. Beide politici speelden een belangrijke rol in het behoud van de wildlijst. Heerema: ‘ik kan mij voorstellen dat er in Nederland steeds meer mensen komen die jacht zien als een volwaardig alternatief voor het kopen van vlees in de winkel.’

Jachthondenwerk

Jan Peter Spierenburg, het hoofd van de organisatie van de Nimrod, gaf het gezelschap een inleiding over de opzet van de jachthondenproeven. Na de lunch werden de Kamerleden rondgeleid door twee leden van de Jagersvereniging: Piet van Dijk en Ingeborg van der Eijck. Zij namen de beide heren mee langs de proeven. Het gesprek ging veel over de uitdagingen van het jachthondenwerk, maar ook over het belang van de Nederlandse jagers. De noodzaak van wetgeving die jagers kansen biedt  staat beide partijen helder voor ogen.

Foto 1

Rudmer Heerema neemt de opzet van de jachthondenproef in zich op, waarbij keurmeester @@ hem bijpraat over de uitdagingen van deze specifieke proef en @@ (rechts) toekijkt.

Foto 2

Rudmer Heerema tijdens de lunch: ‘Als je wild eet, weet je dat je een verantwoord stuk vlees tot je neemt. Niet voor niets zie je dat de jacht onder goed opgeleide, jonge stedelingen steeds populairder wordt. De oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg is daar een voorbeeld van.’ (van links naar rechts: Bjorn van der Veen, Lily Cook (medewerker van Rudmer Heerema), Elbert Dijkgraaf en Rudmer Heerema.

Foto 3 (optioneel)

Rudmer Heerema in gesprek met gastheer Roelof Hemmen en Bob Canjels (voorzitter provincie Utrecht)

Verkiezingsprogramma van de VVD

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 presenteren de politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s. Alle verkiezingsprogramma’s zijn door de Jagersvereniging geanalyseerd en gepresenteerd op de website. Deze programma’s bepalen straks mede hoe jagers in de praktijk uitvoering kunnen geven aan de jacht. Hier vindt u onze analyse van het programma van de VVD:

Verkiezingsprogramma van de SGP

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 presenteren de politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s. Alle verkiezingsprogramma’s zijn door de Jagersvereniging geanalyseerd en gepresenteerd op de website. Deze programma’s bepalen straks mede hoe jagers in de praktijk uitvoering kunnen geven aan de jacht. Hier vindt u onze analyse van het programma van de SGP: