VVD gaat strijd Platform Engbertsdijksvenen steunen

BRUINEHAAR - De VVD reikt het Platform Engbertsdijksvenen de helpende hand in hun strijd om de natuurmaatregelen aan te passen ten gunste van landbouwbedrijven in de directe omgeving van het hoogveengebied Engbertsdijksvenen.

Paul Hannink uit Manderveen van de fractie Gemeentebelangen/VVD uit de gemeenteraad van Tubbergen en raadslid Chris Walraven uit Den Ham van de VVD Twenterand gaan samen een motie opstellen. In die motie worden de college’s van burgemeester en wethouders opgeroepen aan de bel te trekken bij de provincie Overijssel, met name om als provincie de maatregelen die voor Engbertsdijksvenen zijn opgesteld niet te accepteren. „Zet de hakken in het zand richting verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma”, moedigden kamerlid Rudmar Heerema en europarlementariër Jan Huitema hen aan tijdens het gisteren gehouden werkbezoek van VVD-politici aan Engbertsdijksvenen. Zij waren daar op uitnodiging van het Platform Engbertsdijksvenen, een groep van acht agrariërs uit Bruinehaar en graaf Max van Rechteren Limpurg van Landgoed Huize Almelo die de nodige percelen in bezit heeft het gebied. De leden van het platform lieten gebiedskaarten zien waarop de geplande bufferzones rondom Engbertsdijksvenen zijn ingetekend. Gaan die ingrepen door, dan zou dat volgens de agrarische ondernemers het einde betekenen van tenminste drie en mogelijk zelfs acht bedrijven aan de Oostkan van het gebied. De VVD delegatie toonde alle begrip voor de noden van het Platform. Kamerlid Heerema zei dat hij bij de staatssecretaris gaat aandringen op een ‘herijking van de maatregelen’. De eerste gelegenheid daarvoor is op 24 september tijdens een debat in de Tweede Kamer.