2016Z07660
Vragen van de leden Rudmer Heerema, de Boer en Visser (allen VVD) aan de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over de adviesaanvraag dienstregeling 2017 en de diverse nieuwsberichten over de te verwachten chaos in het (openbaar) vervoer in Noord-Kennemerland vanaf april 2016 (ingezonden 14 april 2016)
1
Bent u bekend met de adviesaanvraag dienstregeling 2017 en haar bijlage?
2
Wat betekent de terugkeer naar de situatie van 2015 en voorgaande jaren
op het traject Alkmaar – Haarlem – Den Haag
voor de reistijd op dit traject, tegen de achtergrond dat in 2015 strakkere
overstaptijden en minder stationstops zijn ingevoerd waardoor toen
tijdwinst werd geboekt en tegen de achtergrond dat in het advies nu is
opgenomen terug te gaan naar de reistijd van 2015 en extra te stoppen op de
stations van Heiloo en Castricum? Wat betekent dit voor de ingezette
verbetering van de deur-tot-deurreis?
3
Op welke manier maakt u mogelijk dat er wel op de stations in Heiloo en
Castricum gestopt kan worden, maar de reistijd niet meteen met twintig procent
toeneemt? Bent u bijvoorbeeld bereid om aan NS te vragen of de
aansluiting van de intercity Alkmaar – Haarlem op de intercity Haarlem – Den
Haag kan worden verbeterd door de vertrektijd in Alkmaar bijvoorbeeld twee
minuten te vervroegen? Zo nee, waarom niet? Kunt u aangeven hoe de
reistijdverdeling eruit komt te zien indien de adviesaanvraag dienstregeling
2017 wordt opgevolgd? Vindt u deze uitkomsten passen in de ambitie om
de reiziger op 1,2 en 3 te zetten?
4
Kunt u uitleggen waarom er groot onderhoud aan de Velsertunnel wordt uitgevoerd
terwijl er te weinig treinstellen voor Noord-Kennemerland beschikbaar zijn?
Vindt u dit wenselijk mede gelet op de ambities om de deur-tot-deurreis te
verbeteren?
5
Verwacht u een chaos in het openbaar vervoer in Noord-Kennemerland vanwege het
feit dat er te weinig treinstellen beschikbaar zijn in combinatie met het feit
dat het alternatief om per auto te gaan zeer beperkt is vanwege diverse weg- en
spoorwerkzaamheden in de provincie Noord-Holland? Zo nee, waarom niet? Zo ja,
welke maatregelen worden er genomen om deze chaos tegen te gaan? Welke
afspraken zijn er gemaakt om te voorkomen dat een belangrijke woon/werkregio
niet meer bereikbaar is?
6
Deelt u de zorg over de bereikbaarheid van de provincie Noord-Holland met
alle huidige en voorgenomen weg- en spoorwerkzaamheden? Zo nee, waarom niet?
Welke maatregelen zijn er genomen nu onder andere de Velsertunnel per 16
april 2016 voor negen maanden dicht gaat voor groot onderhoud en ook andere
(weg-)werkzaamheden rondom Amsterdam in het kader van het project Openbaar Vervoer
Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (OV SAAL), alsook de
implementatie van het project Zuidasdok plaatsvinden om de bereikbaarheid van
de belangrijke economische regio Amsterdam te garanderen? Deelt u de mening dat
deze regio nu en in de toekomst, ondanks alle noodzakelijke werkzaamheden,
bereikbaar moet zijn, juist vanwege de economische betekenis voor de
Nederlandse economie? Zo ja, welke maatregelen zijn er reeds getroffen, hoe
monitort u de bereikbaarheid en bent u bereid om aanvullende maatregelen te
verkennen en te treffen?
7
Waarom is besloten om 40 intercity's minder per dag op de Kennemerlijn in
te zetten, met uitzondering van enkele treinen tijdens de spits die dan ook
maar één kant op rijden? Hoeveel zitplaatsen zijn er hierdoor minder in de
spits?
8
Kunt u uitleggen op welke wijze werkzaamheden nu en de komende negen jaar aan
het spoor en weg worden afgestemd, gelet op alle werkzaamheden die voortkomen
uit de projecten OV SAAL, Velsertunnel en Zuidasdok? In hoeverre
wordt hierbij ook de capaciteit en doorstroming van het onderliggend
wegennetwerk en (regionaal/lokaal) openbaar vervoer betrokken? Welke
afspraken zijn er gemaakt met bedrijven, overheden en vervoerders ten
behoeve van de bereikbaarheid van Noord-Holland, gelet op de grote economische
meerwaarde van deze provincie voor de Nederlandse economie? Wordt hierbij
rekening gehouden met de consequenties voor het personenvervoer (auto en
openbaar vervoer), maar ook het goederenvervoer? Zo ja, op welke wijze? Zijn er
voor het vervoer van gevaarlijke stoffen voldoende alternatieven
beschikbaar?
9
Is onderzocht wat de economische impact is van de opeenstapeling van alle weg-
en spoorwerkzaamheden in combinatie met de voornemens van NS en andere
vervoerders door het ontstaan van langere files door werkzaamheden en overvolle
treinen? Zo ja, wat zijn de uitkomsten? Is onderzoek verricht naar de
toegenomen kans op vertragingen en overvolle treinen? Welke maatregelen worden
hiertegen getroffen?
10
In hoeverre wordt in de nieuwe dienstregeling rekening gehouden met
eventuele vertragingen door alle huidige en voorgenomen weg- en
spoorwerkzaamheden? Indien daarmee weinig rekening is gehouden, waarom is
dat dan het geval en bent u bereid om hier alsnog naar te lijken?