16-04-2015 Kwaliteit Olympisch water is een schande voor Brazilië

Vragen van de leden Rudmer Heerema (VVD) en Remco Dijkstra (VVD) aan de minister van Infrastructuur en Milieu naar aanleiding van het NOS bericht dat de kwaliteit van het Olympisch water een schande is voor Brazilië op 14 april 2015.

1. Bent u bekend met het nieuwsbericht: Kwaliteit Olympisch water is schande voor Brazilië?[1]
  2. Erkent u het probleem waar onze Olympische topsporters voor staan? Zo nee, waarom niet?
  3. Welke oplossing kan Nederland bieden bij het schoonmaken van de baai, zodat niet alleen de Nederlandse medaille kandidaten zo veel mogelijk kans hebben op eremetaal, Nederlandse bedrijven Braziliaanse orders binnen kunnen halen vanwege onze uitstekende kennis en expertise van cleantech, maar ook de lokale bevolking kan profiteren door meer kansen voor het toerisme en de werkgelegenheid?
  4. Welke Nederlandse bedrijven zouden in aanmerking kunnen komen om dit soort opdrachten naar tevredenheid en met goed resultaat binnen te halen?
  5. Welke vorm van diplomatie kunt u aanwenden om tot resultaat te komen voor zowel ons bedrijfsleven als voor onze Olympische topsporters?
  6. Bent u bereid deze in te zetten?